Τετάρτη 5 Ιουνίου 2019

Πανηγυρίζει η Ιερά Μονή Αναλήψεως Συκιάς Ελασσόνας (ΦΩΤΟ)


Με λαμπρότητα και κατάνυξη τελέστηκε απόψε ο πανηγυρικός αρχιερατικός εσπερινός στην Ιερά Μονή Αναλήψεως του Σωτήριος Συκιάς Ελασσόνας χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γρεβενών Δαβίδ και συγχοροστατούντος του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Ελασσώνος Χαρίτωνος. Παρά τη βροχή πολλοί προσκυνητές από όλη την επαρχία Ελασσόνας και άλλες περιοχές προσήλθαν να γιορτάσουν την πανήγυρη της Μονής. Αξίζει να αναφέρουμε πως οι Κρανιώτες ανέκαθεν επισκέπτονταν με ευλάβεια τη Μονή κατά την παραμονή και ανήμερα της εορτής της. Αυτή η τιμή των Κρανιωτών οφειλόταν και οφείλεται στους παλαιούς πνευματικούς δεσμούς που διατηρούσε η Μονή της Αναλήψεως του Σωτήρος με τη Μονή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Παλαιοκαρυάς στην Κρανιά. 

Χρ. Γκουνέλας

Στη συνέχεια παραθέτουμε στοιχεία για τη Μονή της Αναλήψεως του Σωτήρος, τα οποία λάβαμε από την ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Ελασσώνος και εν συνεχεία φωτογραφίες που μας απέστειλε ο Γιώργος Μπαλής από τον αποψινό εορτασμό.

Η Ιερά Μονή Αναλήψεως του Σωτήρος Αναλήψεως βρίσκεται κτισμένη σε απόσταση 3 χιλιομέτρων δυτικά της Συκέας Ελασσώνος. Η Ιερά Μονή Αναλήψεως του Σωτήρος Συκέας είναι από τα κυριότερα μοναστήρια τα οποία τόνωσαν το εθνικό και θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών, ιδιαίτερα κατά την μακρόχρονη τουρκική κατάκτηση. Το πλήρες και κανονικό όνομα της Μονής είναι «Ιερά μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Αναλήψεως». Ωστόσο δε γνωρίζομε πότε και πως καθιερώθηκε να πανηγυρίζει την ημέρα της αναλήψεως του Σωτήρος και όχι στις 15 Αυγούστου, εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Για την ίδρυση της Μονής πληροφορούμαστε από την επιγραφή που βρίσκεται στο υπέρθυρο της δυτικής θύρας του καθολικού η οποία μας μαρτυρεί ότι η Ιερά μονή ιδρύθηκε επί αρχιερατείας του αρχιεπισκόπου Ελασσώνος Γερμανού και το έτος κατά το οποίο ολοκληρώθηκε η αγιογράφηση του Καθολικού της Μονής ήταν το 1650. DSCN9394Η Ιερά Μονή ιδρύθηκε από τους μοναχούς Ιωακείμ και Ιωάννη και από τον ιερομόναχο Διονύσιο. Ήταν ανδρώα από της ιδρύσεώς της, ενώ έπαψε να λειτουργεί το 1932 με τελευταίο μοναχό τον ηγούμενο παπα-Λάμαρη. Το 1988 εγκαταστάθηκε στην ιερά Μονή γυναικεία αδελφότητα και μέχρι σήμερα η Μονή έχει ανακαινισθεί πλήρως το καθολικό και οι υπόλοιποι χώροι της ιεράς Μονής.

Τα κτίρια της μονής είναι περιμετρικά κτισμένα ενώ στο κέντρο του Μοναστηριακού συγκροτήματος βρίσκεται κτισμένο το επιβλητικό Καθολικό της Μονής.

ΤΟ ΚΑΘΟΛΙΚΟΝ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

Η αρχιτεκτονική του καθολικού είναι σταυροειδής εγγεγραμένος με πλάγιους χορούς. Στο δυτικό και σε μέρος του νοτίου τμήματος προσκολλήθηκε μεταγενέστερα κτίριο, το οποίο σήμερα χρησιμεύει ως νάρθηκας με πρόπυλα στη δυτική και νότια θύρα του. Στο άκρον του νάρθηκα υπάρχει παρεκκλήσι με μικρό φρέαρ και αγίασμα. ο τρούλλος του Καθολικού είναι οκταγωνικός κτισμένος εξ’ ολοκλήρου από πλίνθους. Οι πλάγιοι χοροί εσωτερικά είναι ημικυκλικοί και εξωτερικά τρίπλευροι. Οι μικρές κόγχες της Προθέσεως και του Διακονικού στο ιερό Βήμα εγγράφονται στο πάχος του ανατολικού τοίχου. Το κυρίως βήμα καλύπτεται εσωτερικά από τυφλό θόλο ο οποίος δεν προβάλλει πάνω από την στέγη.. Ο χώρος του ιερού βήματος οριοθετείται από δύο πεσσούς και από ξυλόγλυπτο τέμπλο που οπτικά το απομονώνει από τον κυρίως Ναό. Ο κυρίως ναός χωρίζεται σε τρία κλίτη από δύο σειρές κίονες, τρεις σε κάθε σειρά. Οι δύο πρώτοι από την δυτική είσοδο του ναού είναι μαρμάρινοι. Οι κίονες στο επάνω μέρος καταλήγουν σε παραλληλεπίπεδα κιονόκρανα χωρίς ιδιαίτερη διακόσμηση. Τα τόξα των αψίδων δένονται με ελκυστήρες εξασφαλίζοντας έτσι την ευστάθεια του κτιρίου ενώ ο τρούλλος στην εσωτερική του βάση κοσμείται από διπλή οδοντωτή ταινία από πλίνθους.

Εσωτερικά το Καθολικό κοσμείται από το παλαιό ξυλόγλυπτο τέμπλο, αγνώστου τεχνίτου.Οι δεσποτικές εικόνες του τέμπλου κατασκευάστηκαν το 1778 δια χειρός Αστερίου εκ Καλαρρυτών Ιωαννίνων. Επίσης αξιόλογα ξυλόγλυπτα έργα στον Ναό είναι ο Αρχιερατικός Θρόνος και τα δύο προσκυνητάρια, έργα του 1776.

ΟΙ ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

Οι τοιχογραφίες του καθολικού στο μεγαλύτερο μέρος τους έχουν επικαλυφθεί με κονίαμα και έχουν υποστεί αρκετές φθορές. Ίχνη παραστάσεων ολόσωμων αγίων που υπάρχουν στο βόρειο και νότιο τοίχο μαρτυρούν ότι όλο το εσωτερικό του Ναού ήταν κατάγραφο. Σε καλή κατάσταση έχουν διατηρηθεί οι τοιχογραφίες του ιερού βήματος. Η αγιογράφηση του καθολικού έγινε το 1650. Στην κόγχη του ιερού βήματος κυριαρχεί η Πλατυτέρα η Μετάδοση και θεία Μετάληψη, μορφές Ιεραρχών η φιλοξενία του Αβραάμ και οι προφήτες. Το πάνω μέρος της προθέσεως καλύπτει η Άκρα Ταπείνωσις. Στον ανατολικό τοίχο ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, η ψηλάφηση του Θωμά οι μυροφόρες και ο Παλαιός των ημερών.Στον τυφλό θόλο εικονίζεται ο Παντοκράτωρ και περιμετρικά η αγγελική λειτουργία ενώ στα τρίγωνα που στηρίζουν τον θόλο οι 4 Ευαγγελιστές.

Στο Νοτιοανατολικό άκρο του εξωνάρθηκα του Καθολικού υπάρχει το αγίασμα το οποίο έχει τη μορφή παρεκκλησίου. Σύμφωνα με την άποψη ειδικών το μικρό αυτό παρεκκλήσιο κατασκευάστηκε σε μεταγενέστερη από τον Ναό εποχή. Το μικρό αυτό παρεκκλήσιο είναι αγιογραφημένο με όμορφες παραστάσεις χωρίς να δισώζεται η ημερομηνία κατασκευής τους. Το παρεκκλήσιο εσωτερικά καλύπτεται από χαμηλό ημισφαιρικό θόλο τυφλό. Στο μέσον της δίρριχτης στέγης πρόσφατα κατασκευάστηκε μικρός τρούλλος όμοιος με του Καθολικού. Το τέμπλο του αγιάσματος εῑναι ξυλογλυπτο με δαντελωτό διάκοσμο από το φυτικό και ζωικό βασίλειο στο πάνω μέρος, στις απόλήξεις των θυρών της Ωραίας Πύλης και της προθέσεως.

Για τους πιστούς της επαρχίας Ελασσώνος και τους προσκυνητές της Μονής το μικρό αυτό παρεκκλήσι σχετίζεται με την αγιαστική δύναμη του ύδατος που αντλείται από το μικρό φρέαρ που βρίσκεται στο κέντρο του δαπέδου του. Σύμφωνα με την παράδοση το πηγάδι αυτό γέμιζε την παραμονή και την ημέρα της εορτής ενώ τον υπόλοιπο χρόνο ήταν ξερό. Σήμερα το αγίασμα είναι γεμάτο όλο τον χρόνο.





































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου