Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020

Θανάσης Καραμπάλιος: «Πρέπει να αντιπαλέψουμε το σκοτάδι»

 


Ο βραβευμένος Λαρισαίος εικονογράφος μιλάει για τα comics, την επέτειο της ελληνικής επανάστασης και την επικίνδυνη ακροδεξιά ατζέντα της καθημερινότητας

Του Μενέλαου Κατσαμπέλα,


O Θανάσης Καραμπάλιος γεννήθηκε το 1983 στο Παλαιόκαστρο Ελασσόνας, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Το 2007 φοίτησε στην σχολή COMINK στην Θεσσαλονίκη.

Η πρώτη του δουλειά είναι η σειρά 1800 (τεύχος 1. Πατέρας, 2. Ελένη, 3. Αγία Μαύρα, 4. Χάκι), που κυκλοφορεί από την jemma press, μια μυθοπλασία τοποθετημένη στην ελληνική πραγματικότητα της περιόδου των αρχών του 19ου αιώνα. Σε λίγο καιρό, θα κυκλοφορήσει το 5ο τεύχος της σειράς.

Οι εικονογραφημένες ιστορίες του, προϊόν επισταμένης έρευνας και μελέτης της ιστορίας εκείνης της περιόδου, απέχουν από την επίπλαστη εικόνα που παρέχουν οι εθνικοί μύθοι με τους οποίους μεγαλώσαμε και καταθέτουν μία πολύ περισσότερο πειστική πραγματικότητα.

Το 2019, στο πλαίσιο των ελληνικών βραβείων, η ακαδημία κόμικ του απένειμε τον τίτλο του καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου καλλιτέχνη. Έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις, που σήμερα, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, του λείπουν πολύ. Ζει και εργάζεται στη Λάρισα.

«Οι Οθωμανοί αντικαταστάθηκαν από τους Δανειστές και οι Κοτζαμπάσηδες και οι Φαναριώτες από τους σημερινούς ολιγάρχες»

Η συζήτηση με τον Θανάση Καραμπάλιο, εκτός από τη δουλειά του, επεκτείνεται και σε ζητήματα της κοινωνικής επικαιρότητας, στα οποία παρουσιάζεται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος.

Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής:

Είμαστε σε αναμονή του 5ου μέρους του 1.800, της σειράς που σε έφερε στο προσκήνιο και σε καταξίωσε στον χώρο. Πώς εξηγείς αυτή την επιτυχία και πώς την βιώνει ένας δημιουργός που πήρε ένα μεγάλο επαγγελματικό ρίσκο για να της αφοσιωθεί;

Το πέμπτο μέρος της σειράς τρέχω να προλάβω ώστε να το έχουμε προς το τέλος του Γενάρη. Δεν ξέρω αν με καταξίωσε το 1800 στο χώρο, πάντως σίγουρα μου άλλαξε τη ζωή. Έχω προσπαθήσει πολλές φορές να σκεφτώ που  οφείλεται η επιτυχία του. Ίσως να κάλυψα ένα κενό ή έχει να κάνει με το πώς προσέγγισα το θέμα. Δεν ανέδειξα την εθνικιστική του οπτική και ρητορεία και προσπάθησα να δω την εποχή μέσα από την κοινωνία. Πώς ήταν δηλαδή ο ελλαδικός χώρος στην Οθωμανική αυτοκρατορία; Πως ζούσε το ραΐ, δηλ. το κοπάδι, οι απλοί άνθρωποί ; Τι ήταν αυτό που έβγαζε τους ανθρώπους στο βουνό; Αυτά ήταν που με οδήγησαν στην ιστορία μου. Πως βιώνω τώρα την επιτυχία ως δημιουργός; Με το 1800 μπορώ να δουλέψω ως εικονογράφος πλέον και να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα. Από παιδί ονειρευόμουν να κάνω κόμικς και να δημιουργώ. Πριν το 1800 δούλευα κυρίως ως σερβιτόρος, εργάτης και σε αρκετές άλλες δουλειές. Τα άφησα όλα αυτά, ήταν ρίσκο αλλά προς το παρόν φαίνεται να πηγαίνει καλά.

Με το 1800 μετέφερες την καθημερινότητα της προεπαναστατικής Ελλάδας, εμπλέκοντας και ορισμένους από εκείνους που τελικά πρωταγωνίστησαν στην Επανάσταση. Σε λίγες μέρες ξεκινάει το 2021, συμπληρώνονται 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης και η Πολιτεία διοργανώνει πλήθος εκδηλώσεων, μέσω των οποίων θα διαιωνιστούν οι γνωστοί εθνικοί μύθοι και τα στερεότυπα που συχνά απέχουν από την πραγματικότητα. Επειδή γνωρίζω πως για τη δημιουργία του 1800 διάβασες πολύ και αναζήτησες ιστορικές πηγές, πως σχολιάζεις τους επικείμενους εορτασμούς της επετείου από το 1821;

Η χώρα και ο λαός μας είναι σε μια πολύ δύσκολη  περίοδο. Μην ξεχνάμε ότι βιώνουμε μία οικονομική κρίση που κάθε χρόνο πάει και χειρότερα. Όποια σημάδια ανάκαμψης πήγαν να φανούν, αποτελειώθηκαν με την έλευση του κορωνοïού. Κάπως έτσι ήταν τότε και η Ελλάδα, ή για να πούμε πιο σωστά η Οθωμανική αυτοκρατορία. Σε έναν κόσμο που άλλαζε (βιομηχανική επανάσταση) η κεντρική εξουσία απαγόρευε την πρόοδο (φεουδαρχικό σύστημα των Οθωμανών), καταδικάζοντας τον λαό σε φτώχεια. Δες το σήμερα στη χώρα μας. Ποιος μπορεί να επενδύσει σοβαρά σε μια χώρα που ούτε τον προϋπολογισμό της δεν μπορεί να βγάλει ανεξάρτητα; Όπως και στην Οθωμανική αυτοκρατορία κάποιοι Έλληνες κέρδιζαν και φτιάξανε περιουσίες, έτσι και τώρα κάποιοι ολιγάρχες κερδίζουν. Οι Οθωμανοί αντικαταστάθηκαν από τους Δανειστές και οι Κοτζαμπάσηδες και οι Φαναριώτες από τους σημερινούς ολιγάρχες. Και μέσα σε όλα αυτά αποφασίζουμε να στήσουμε πανηγύρι για τα 200 χρόνια. Και με ποιον; Την Αγγελοπούλου. Θυμόμαστε πως κατέληξε την προηγούμενη φορά; Και βλέποντας τις αποχωρήσεις κάποιων σοβαρών ανθρώπων από την επιτροπή και ειδικά της κας Ευθυμίου, όποιες αμφιβολίες είχα γίναν βεβαιότητες. Θα στηθεί ένα κιτς πανηγύρι που θα το πληρώσουμε πολύ ακριβά. Περισσότερο από τους Ολυμπιακούς, φοβάμαι.


Από τη δική σου πλευρά πως θα «τιμήσεις» την επέτειο; Μέχρι πότε θα φτάσεις στο χρόνο; 


Θα τελειώσω μάλλον τον Απρίλιο του 2021 τον πρώτο κύκλο του 1800, τον προεπαναστατικό. Ο δεύτερος αφορά την επανάσταση μέχρι την έλευση του Καποδίστρια. Αυτός όμως θα ξεκινήσει το 2022. Έχω αποφασίσει και με την σύμφωνη άποψη του εκδότη να μην μπω στην περίοδο της επανάστασης το 2021. Και οφείλω να ευχαριστήσω τον Λευτέρη Σταυριανό, εκδότη της JEMMA PRESS, γι’ αυτό. Κάποιος άλλος θα προσπαθούσε να αρμέξει ότι μπορεί. Δεν αντιμετωπίζω το 1800 σαν «αρπαχτή» και χάρηκα που και ο εκδότης μου δεν το βλέπει έτσι.


Μεσούσης άλλης μίας καραντίνας, υποθέτω ότι η κατάσταση σου επιτρέπει να ασχοληθείς περισσότερο με τη δουλειά σου, αλλά υπάρχουν μια σειρά άλλες εκδηλώσεις που έχουν αναβληθεί ή και ματαιωθεί. Αλήθεια, δε σου λείπουν τα διάφορα φεστιβάλ και η επικοινωνία με το πολύχρωμο κοινό των comics;


Δυστυχώς εμένα η καραντίνα έριξε τους ρυθμούς μου. Μ’ έχει επηρεάσει ψυχολογικά και αυτό έχει αντίκτυπο στην δουλειά μου. Το ότι έχουν αναβληθεί όλες οι εκδηλώσεις έπληξε την τσέπη μου και γενικότερα και όλο τον κλάδο. Η ελληνική σκηνή κόμικς, καλλιτέχνες και εκδότες, υποφέρουν. Γίνονταν τέσσερα μεγάλα φεστιβάλ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα οποία όλα ακυρώθηκαν. Το δικό μας, το LACOMIC FESTIVAL, ήταν το τελευταίο που πρόλαβε να γίνει στα τέλη Φεβρουαρίου. Η ελληνική σκηνή κόμικς είναι μια κοινότητα διαφορετικών ανθρώπων με κοινό γνώρισμά τους το πάθος τους για τα κόμικς. Αυτή η κοινότητα έχει διαλυθεί προσωρινά. Τα φεστιβάλ ήταν το σημείο συνάντησης και αυτό όντως μου λείπει πολύ. Να συναντιέμαι με συναδέλφους, να βλέπω νέες δουλειές, να γνωρίζω ανθρώπους που διαβάζουν τη δουλειά μου.


Συμμετείχες στην καμπάνια «Βάλτους Χ», τον μαύρο χάρτη της ρατσιστικής βίας στην Αθήνα. Είχαμε πρόσφατα την ιστορική καταδίκη της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής ως εγκληματικής οργάνωσης, αν και κάποιοι από τους ηγετίσκους της είναι ακόμα ελεύθεροι. Ξεμπερδέψαμε με το φάντασμα του ρατσισμού στον τόπο μας ή ήταν μόνο μια καλή αρχή; 

Ναι συμμετείχα και είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτό. Όπως είμαι περήφανος και για τον κλάδο μου. Δεν νομίζω ότι θα καταφέρεις να βρεις ακροδεξιό δημιουργό στην Ελλάδα. Η απόφαση είναι όντως ιστορική και είναι μια καλή αρχή, όμως δυστυχώς δεν έχουμε ξεμπερδέψει ακόμα. Η ακροδεξιά ρητορική έχει επικρατήσει, δεν μιλάω για νεοφιλελευθερισμό ή έστω δεξιό λόγο, μιλάω για καθαρά ακροδεξιά ατζέντα. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είναι ακροδεξιός, όσο κι αν θέλει να το ξεχάσουμε, έχουμε τσεκουράτους υπουργούς. Όλοι οι «δήθεν» φιλελεύθεροι κυβέρνηση διαπνέεται από μία ακροδεξιά αντίληψη. Με πρόσχημα την πανδημία και την δημόσια υγεία έχουμε μπει σε επικίνδυνα μονοπάτια. Πολύ σκοτάδι. Πρέπει να το αντιπαλέψουμε όπως μπορούμε, ο καθένας από το μετερίζι του, αλλά και συλλογικά.


Πηγή: ENTΥΠΗ LARISSANET και larissanet.gr


 Από το Ιστολόγιο "Κρανέα Ελασσόνας"  έχουμε αναφερθεί και με άλλες αναρτήσεις στο καλλιτεχνικό έργο του Θανάση Καραμπάλιου, ο οποίος έλκει την καταγωγή του από την Κρανιά. Του ευχόμαστε ολόψυχα καλή δύναμη και καλή συνέχεια στο πρωτότυπο έργο του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου